21 Aralık 2015 Pazartesi

PARFÜM DOSYASI 1


Kokular bazen geçmişle olan bağımız, bazen anneye duyulan özlem, bazen de sevgiliye duyulan şehvetin sebebi olabilir. Burnumuz sayesinde soluduğumuz havanın içinde bulunan milyonlarca hava molekülleri burnun iç kanallarında elekriksel uyarılara dönüşerek beyne ulaşır. Böylece koku alma dediğimiz şey gerçekleşmiş olur. Benim sırf kokusunu çok beğenip de, tanımadığım bir bayana kokusunun markasını sormuşluğum vardır. Doğru cevabı alabildim mi derseniz; HAYIR. Bir tanesi de hatırlamadığını, bugün hangisini sürdüğünü bilemediğini söylemişti. Bana biri sorsa halbuki ne biliyorsam anlatırdım, Allah ne verdiyse artık.

Hani bazı insanlar vardır, kendileri gelmeden daha kokuları ulaşır mekana, parfümü kendisiyle karakterize olmuştur artık, falanca hanım veya bey geliyor deriz daha görmeden. Parfüm konusunda çabuk sıkıldığım için her seferinde değiştiririm. Çok da özdeşleşemem, denenmişi deneyemem. Ha birde çocukluğumuzun, gençliğimizin Brüt, First Class, Old Spice, Azzaro gibi erkek parfümleri ayrı bir efsanedir. Bundan kokmayanları döverlerdi nerdeyse, yani o biçim. Her sosyal statüden ve her yaştan erkek cinsi bunlardan kokardı. Bir kere köydeki erkek berberinde bile tıraş sonrası Brüt kullanıldığına bu gözler şahit olmuştur.

Parfümlerin geçmişi MÖ 4000 'li yıllara dayanır. Modern parfümler ilk olarak Fransa'da 16. yy.'da ortaya çıkmıştır. O zamanlar Fransa'nın sokaklarında açıktan akan kanalizasyonların neden olduğu pis kokudan dolayı insanlar parfüm laboratuvarında üretilen güzel kokulu deri eldivenleri burunlarına tutarak dolaşırlardı. Bugün parfümler insanı, sosyal dünya içerisinde farklı kılabilmek adına önemli bir faktör olarak öne çıkmaktadır. Kozmetik sektöründe en büyük rekabetin ve prestij savaşlarının olduğu alan parfüm sektörüdür.

Doğal kokular çiçek, baharat, meyve, ağaç kokularıdır. ÇİÇEK Kokularının başlıcaları manolya, lavanta, gül, orkide, zambak, portakal çiçeği, limon çiçeği, yasemindir. MEYVE Kokuları şeftali, portakal, kavun, mandalina, limondur. BAHARAT Kokuları karanfil, zencefil, karabiber ve tarçındır. AĞAÇ Kokuları en başta sandal ağacıdır. 
Çiçek ve meyve kokularının karışımları Oryantal Kokular olarak adlandırılır. İçeriğinde gül esansı olan bir parfümü düşünelim: 1 gr. gül suyu özü elde edebilmek için 2000 adet gül yaprağını destilasyon (bir nevi damıtma) işleminden geçirmek gereklidir. O zaman bu ürünler piyasada elbette pahalı olacaktır.

Parfümlerin en önemli kısmı Extrait dediğimiz Öz'dür. Kaliteli parfümlerde bu oran % 10'un üzerindedir. Yani parfümün etkileyiciliği ile doğru orantılıdır. 

Peki ya kalıcılık nasıl olur? Bunu sağlayabilmek için üreticiler 'Fixative' denilen doğal veya sentetik bağlayıcılar kullanırlar. En meşhur doğal bağlayıcı misk geyiğinin ter bezlerinden elde edilen çok güzel kokulu misk amberidir. En kolay bulunan sentetik bağlayıcı ise gliserindir.

Parfümün son parçası 'Çözücü' dür. Yani değişik derecelerde etil alkol ve su kullanılır. 

Eau de parfüm      : % 10 - 20 parfüm + su ve alkol (Üzerinizde 8 saate kadar kalabilir.)
Eau de toillette      : %  4  - 9  parfüm + su ve alkol (Üzerinizde 4 saate kadar kalabilir.)
Eau de cologne      : %  2  - 5  parfüm +bol su ve az alkol

Peki parfümün notası nedir? İlk sürüldüğü zaman içindeki alkol ve su vücut ısısı tarafından hızla dağıtılır ve uçurulur. Geriye kalan parfüm ise uzun saatler boyunca vücuttan buharlaşarak etrafa yayılır. İyi bir parfüm iyi bir beste gibidir. Buharlaşma hızı ve kokunun gücü, parfümün nota sınıflandırmasını belirler. Her parfüm 3 notadan oluşur. 

ÜST NOTA : Daha ilk kokladığımızda hissedilen yani aslında parfüme en son eklenen esanslardan oluşur. Tüketicinin daha deneme aşamasında aldığı koku olduğu için pazarlaması ve satışı açısından en önem verilen ancak kullanımı sırasında en az etkisi olan kokulardır. Turunçgil, zencefil, orkide, lavanta, bergamut ve gül gibi esanslar kullanılır.

ORTA NOTA : Kalp nota olarak da denilen, üst nota kokuları uçtuktan sonra hissedilmeye başlanan genellikle yumuşak ve çok belirgin olmayan kokuları içerir. Ve alt notaların ilk anda çok da hoş olmayan ancak zamanla güzelleşen kokusunu ortalama 20 dakika ile 1 saat arasında perdeler. Limon çiçeği, portakal, ylang ylang, sardunya, lavanta ve gül tipik orta nota kokularıdır.

ALT NOTA : En kalıcı esanslardır ve daha parfüm üretilirken içeriğe ilk katılandır. Üst nota tamamen ortadan kalkınca ortaya çıkar ve parfümün en önemli kısmıdır. Yani parfümün en karakteristik kısmıdır. Buharlaşması uzun sürer ve tenden en son uzaklaşandır. Parfümün kalbi denilen alt nota, parfümü ilk sıktıktan sonra 2 - 3 saat sonra kokusu ortaya çıkar. Kalıcı, etkileyici ve derin koku aslında alt notaya bağlıdır. Sandal ağacı, vanilya, tarçın alt notada kullanılan esanslardır.
( Parfüm dosyası devam edecek )




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder